Утвърждавам: …………..………..

                               /Таня Каменова/ 

                                  Заповед № РД-24-774/15.10.2024г.                                                                                                                   



СТРАТЕГИЯ ЗА РАЗВИТИЕ

НА ИДГ „ГЕРГАНА“ - ПЛЕВЕН


2025 - 2030

 









Съдържание


І. Общи положения ………………………………………………………...… 1

1. Въведение …………………………………………………………………… 1

2. Нормативна база ……………………………………………………………. 3

3. История и развитие …………………………………………………………. 4

ІІ. Анализ и оценка на факторите на вътрешната среда ……………….. 4

1. Анализ на образователната политика на детската градина ……………… 4

1.1. Деца

1.2. Образователен процес

2. Анализ на управленската политика на детската градина ……………….. 10

2.1. Кадрова политика на образователната институция

2.2. Ефективност на разпределението на персонала

3. Здравеопазване ……………………………………………………………. 12

4. Хранене ……………………………………………………………………. 14

5. Материална база и техническа осигуреност …………………………….. 14

6. Финансиране ………………………………………………………………. 15

7. Изводи …………………………………………………………………...… 16

ІІІ. Анализ и оценка на факторите на външната среда ……………….. 16

1. Социално-икономически анализ …………………………………………. 16

2. Маркетингова политика на детската градина …………………………… 17

3. Партньорства и взаимодействия на детската градина със семейството и останалите представители на социалната среда …………………………… 18

4. Авторитет на ИДГ „Гергана“ сред обществеността ……………………... 20

5. Изводи ……………………………………………………………………... 22

IV. Стратегия за развитие на детската градина ………………………… 22

1. Мисия ……………………………………………………………………… 22

2. Визия ………………………………………………………………………. 22

3. Ценности на институцията ………………………………………….……. 23

4. Цели на Стратегията ……………………………………………………… 23

5. Стратегически приоритети …………………………………………….…. 24

V. Дейности за реализиране на стратегията ……………………………. 24

VI. Очаквани резултати в изпълнение на поставените цели за постигане на желаната визия и изпълнението на мисията на детската градина .. 27

VII. Мониторинг на дейността …………………………………………… 27

VIII. Отчетност на изпълнението ………………………………………… 28

IX. Заключение …………………………………………………………...… 28

X. Приложения

 

 

І. ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

1. Въведение

ИДГ,,Гергана” е институция в системата на предучилищното и училищното образование, в която се отглеждат, възпитават, социализират и обучават деца  от яслена възраст до постъпването им в I клас и се осигурява подготовката им за училище в съответствие с държавните образователни стандарти (ДОС) за предучилищното образование.

Анализ на системата

„потребности-проблеми-приоритети”

 
Настоящата стратегия проектира развитието на ДГ,,Гергана” за посочения период, чрез оптимизиране  на технологиите, методите, средствата и организацията на дейностите в детската градина в съответствие с приоритетите за развитие на образованието в Република България. Настоящата стратегия има за цел да   представи основните образователни приоритети за децата от детската градина, които се разгръщат в съвременен план след въвеждането на задължителната предучилищна подготовка три години преди постъпване в първи клас и националните стандарти за предучилищно възпитание и подготовка, които важат за целия период. Стратегията  представя  детската градина  като  организатор, създаващ условия за личностно развитие на децата чрез формиране на европейски ключови компетентности и способности за усвояване на знания. Тя  проектира пътя  на педагозите за реализиране на образователната програма в национален план, гарантира иновативни технологии за игрово-образователното пространство, като основа за бъдещо продължаващо обучение и индивидуален просперитет в детската градина и в училище. В нея са фокусирани   закономерностите на педагогическото взаимодействие. На фигура №1 схематично са представени системите и подсистемите, изграждащи стратегията за развитие на ДГ „Гергана“.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2. Нормативна база

Стратегията за развитие на ИДГ „Гергана“  се основава на приоритетите, целите и стандартите, заложени в следните документи:

1. Закон за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) в сила от 01.08.2016 г., посл. изм. и доп. ДВ, бр. 11 от 02.02.2023 г.

2. Закон за закрила на детето

3. Закон за здравето

4. Закон за защита от дискриминация

5. Етичен кодекс на работещите с деца

6. Конвенция на ООН за правата на детето

7. Кодекс на труда

8. Наредба № 5/03.06.2016 за предучилищното образование (посл. изм и доп. ДВ, бр. 12 от 11.02.2022 г.);

9. Наредба № 8/11.08.2016 г. за информацията и документите за системата на предучилищното и училищно образование (посл. изм. ДВ, бр. 65 от 12.08.2022 г., в сила от началото на учебната 2022/2023 г.);

10. Наредба №4/20.04.2017 г. за нормиране и заплащане на труда в институциите в системата на предучилищното и училищното образование;

11. Наредба за финансирането на институциите в системата на предучилищното и училищното образование (изм. и доп. ДВ. бр.7 от 25.01.2022 г.);

12. Наредба № 13/21.09.2016 г. за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование в системата на предучилищното и училищно образование;

13. Наредба за приобщаващото образование;

14. Наредба № 15/22. 07. 2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти;

15. Наредба за институциите в системата на предучилищното и училищното образование;

16. Наредба № 24/10.09.2020 г. за физическата среда и информационното и библиотечното осигуряване на детските градини, училищата и центровете за подкрепа за личностно развитие, изд. от министъра на образованието и науката и министъра на здравеопазването (обн., ДВ, бр. 84 от 29.09.2020 г.);

17. Национална програма за закрила на детето (2019 г.);

18. Национална стратегия за детето (2018-2030 г.);

19. Национална програма за развитие „България 2030“ (РМС № 33/20.01.2020 г.);

20. Национална стратегия за демографско развитие на населението в Република България (2012-2030);

21. Стратегия на Европейски съюз за интелигентен, устойчив и приобщаващ растеж „Европа“ 2030 г.;

22. Стратегия за възпитателната работа в образователните институции /2019 - 2030 г./

23. Стратегическа рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в Република България (2021 - 2030);

24. Европейска референтна рамка за ключовите компетентности за учене през целия живот;

25. Оперативни и национални програми.

3. История и развитие

На 22.04.1971г. се открива детски комбинат към НХК-Плевен, който през 1976г. се преименува на ДГ №5 „Гергана“.

От 1976 до 1984г. Гергана е базова детска градина и експериментална база на Министерството на просветата.

Към момента ДГ „Гергана“ е общинска  детска градина с местно значение, финансирана от общински бюджет; ползва имот, който е публична общинска собственост и притежава:

- Официален адрес: гр. Плевен, ж.к „Сторгозия“

- E-mail: odz5_pl@abv.bg

- уебсайт: odz5gergana-pln.alle.bg

- Собствен кръгъл печат;

- Номер по Булстат: 114087339

По възрастов признак са обособени една яслена и пет градински групи, в които се отглеждат, възпитават, обучават и социализират над 100 деца  от 10-месечна възраст до постъпването им в I. клас, като се осигурява подготовката им за училище в съответствие с държавните образователни стандарти за предучилищното образование.

След 2016г., под ръководството на Таня Каменова, са извършени цялостни ремонтни дейности, както на фасадата, така и на всички помещения в сградата, за което през 2019г. е удостоена от Държавната агенция за закрила на детето с Отличителния знак „Аз гарантирам щастливо детство“ в категорията „Успешна промяна“.

Масивната двуетажна сграда е построена по специален проект с обособени 6 помещения за детски групи, методичен кабинет, медицински кабинет, физкултурен салон, административни кабинети, кухненски блок, складови помещения,  обзаведени по изискванията за осигуряване на здравословни и безопасни условия за възпитание, обучение и труд – подовата настилка в игралните и спалните помещения е ламиниран паркет, а в коридора и стълбищата – пожаро-устойчива винил настилка. От 2017г. е обособен и кабинет за психолог, логопед и ресурсен учител. В дворното пространство са оформени 5 детски площадки за игри и занимания на открито, 4 пясъчника, затревена и залесена част, а от 2024г. има и площадка по БДП.

ІІ. АНАЛИЗ И ОЦЕНКА НА ФАКТОРИТЕ НА ВЪТРЕШНАТА СРЕДА

1. Анализ на образователната политика на детската градина

1.1. Деца

          В ДГ „Гергана“ се приемат деца на възраст от 10 месеца до 7 години, по желание на родителите, като не се допуска подбор по пол, етническа, религиозна и социална принадлежност или по друг дискриминиращ признак.

            Възрастовите групи са сформирани по реда и правилата за прием на Община Плевен и съгласно ЗПУО, както следва:

Ø  Яслена група „Звънче“ /10месеца - 3г./

Ø  I. възрастова група /3-4 г./

Ø  II. възрастова група /4-5 г./ 

 

Ø  III. възрастова група /5-6 г./ 

Ø  IV. възрастова група /6-7 г./

Капацитетът на всяка група и тяхната заетост са отразени в табл. 1.

Табл.1  Капацитет и заетост на детските групи по учебни години

 

 

Група

 

 

Капа-цитет

Брой

деца

2023-2024г

Брой

деца

2024-

2025г

Брой 

деца

2025-

2026г

Брой 

деца

2026-

2027г

Брой 

деца

2027-

2028г

Брой 

деца

2028-

2029г

Брой 

деца

2029-

2030г

ДЯ

,,Звънче“

29

15

24

 

 

 

 

 

група

„Мики Маус”

29

25

23

 

 

 

 

 

група

„Слънце”

29

25

25

 

 

 

 

 

група

,,Дъга“

29

25

23

 

 

 

 

 

група

,,Мечо Пух“

29

18

22

 

 

 

 

 

Всичко

145

108

117

 

 

 

 

 

 

  Въпреки демографския колапс, в който се намира градът ни и цялата административна област, според социологията, през последните три години се наблюдава тенденция към повишаване броя и обхвата на деца в детска градина „Градина“.

            СИЛНИ СТРАНИ

ü  Всички помещения в сградата се използват рационално и по предназначение.

ü  Личностно ориентиран и позитивен подход на възпитание.

ü  Гъвкав дневен режим, осигуряващ равностойност на трите основни дейности: игра–обучение–труд.

ü  Ефективни условия за „равен старт“ на всички деца, като за децата със специални образователни потребности са осигурени грижи, съобразно потребностите, включително консултации и работа с психолог, логопед и ресурсен учител.

ü  Много добри резултати при подготовка на децата за училище.

ü  Изработен е авторски Модел за работа със семействата и децата в периода на адаптация от семейна среда към ясла и детската градина, който е неотменна част от Правилника за дейността на детската градина.

ü  Добра комуникация и партньорски взаимоотношения с образователните институции от началния образователен етап.

ü  Приемственост ясла – детска градина – училище.

ü  Наличие на възможности за допълнителни дейност по интереси.

ü  Осигурено здравно обслужване и профилактика.

ü  Много добро хранене и санитарно-хигиенно поддържане

ü  Участие в програми „Училищен плод” и „Училищно мляко”.

ü  Функциониращ Обществен съвет.

ЗАТРУДНЕНИЯ

ü  Обезлюдяването на Област Плевен и гр. Плавен, в частност, съотнесено към големия брой детски градини в ж.к. „Сторгозия“, където е локализирана ИДГ „Гергана“

ü  Предпочитание на родителите към най-близка по местоживеене детска градина, без оглед на материална база и/или педагогически екип и управление.

ü  Неглижиране от страна на родителите по отношение значимостта на грижите и образованието в ранна детска възраст.

ü  Нарастване броя на децата със социално неприемливо поведение, отхвърлящи традиционни педагогически въздействия.

ü  Липса на действаща закалителна програма.

            ВЪТРЕШЕН ПОТЕНЦИАЛ – възможности и перспективи

ü  Разгръщане на творческия заряд, креативност, изобретателност, и характерните за възрастта висока сензитивност и любознателност на децата.

ü  Стимулиране познавателната активност на всяко дете и позитивното общуване

между децата.

ü  Стимулиране на емоционалната интелигентност на децата за сметка на напрежението, тревожността, агресивните и негативните прояви.

ü  Добра диагностична дейност, отчитаща както изоставането, така и изпреварването в развитието, гарантираща приложението на подходящи технологии за разгръщане на индивидуализация и диференциация в процеса на педагогическо взаимодействие.

ü  Овладяване принципите и методите на позитивното възпитание чрез

 самоподготовка, вътрешна и външна квалификация на екипа на детската градина.

1.2. Образователен процес

Образователният процес в ДГ „Гергана“ е организиран в целодневна форма.  Програмната система е авторска, интегративна и иновационна и осигурява разнообразни възможности за индивидуална, групова и екипна работа с децата и техните родители в различните етапи от развитието им. Отчита специфичните възрастови особености и потребности на децата и гарантира плавен преход към по-високите нива на развитие, както в усвояването на заложеното образователно съдържание, така и в разширяването и разгръщането на образователния процес.

Основната идея в процеса на педагогическо взаимодействие е подпомагане изграждането на детската индивидуалност чрез активно и насочващо общуване и взаимодействие с детето, при което възможностите, потребностите и интересите определят принципите, формите, методите и похватите на работа на педагога и образователните дейности в детската градина.

Творческите ни педагогически  „лутания“  изкристализираха до идеята за проектно-базирано обучение, основано на дизайн мислене, което систематизирахме в авторска програмна система: „Живот, здраве и ценности чрез българските традиции“, чрез въвеждане на една допълнителна към основните форми на педагогическо взаимодействие по образователното направление Околен свят.

Основната интегративна образователна цел, която е нашата педагогическа интерпретация на социалната заявка, в която намират израз  изискванията на обществото към подготовката и развитието на подрастващите, е именно: социализацията на детската личност. Под социализация в  съвременен смисъл следва да се разбира „процес на изграждане и развитие на личността, като резултат от взаимодействието й със социалната и материална околна среда”, което е отразено и в мисията на детската градина. Съдържанието, което се влага в понятието социализация е „да станеш член на едно общество”. Тази цел кореспондира с необходимостта от изграждане на национално самосъзнание още в предучилищна възраст. Тя се припокрива и с целта на предучилищното образование, постановена в ЗПУО. В чл. 5. (1) основните цели на предучилищното и училищното образование са представени по следния начин: „интелектуално, емоционално, социално, духовно-нравствено и физическо развитие и подкрепа на всяко дете и на всеки ученик в съответствие с възрастта, потребностите, способностите и интересите му.”

Основната цел се декомпозира в следните подцели:

           Формиране у детето на разбирането, че живота и здравето са  ценности с непреходно значение;

           Формиране на умения за здравословен начин на живот, чрез хигиена, хранене, спорт и овладяване на норми за безопасен живот;

           Формиране на умения за хуманно-емпатийно взаимодействие на детето с деца и възрастни;

           Формиране на умения за положително отношение при взаимодействието на детето с природата;

           Изграждане основите на ценностна система на горд гражданин на Република България, чрез съхраняване и утвърждаване на българската национална идентичност;

           Формиране на социални умения и компетентности, необходими за успешна личностна реализация и активен граждански живот на детето в съвременните общности;

           Формиране на устойчиви нагласи и мотивация за учене през целия живот.

Възгледите на нашия авторски колектив за образованието кореспондират с определението за него в „Педагогика“ (под ред. на П.И. Пидкасисти, М., 1998), като "обществено организиран и нормиран процес на постоянно предаване от предшестващите на следващите поколения на социално значим опит, осигуряващ в онтогенетичен план формиране на личността в съответствие с нейната генетична програма и социализация" (с. 209). Авторите уточняват, че това определение разкрива същността на образованието в процесуален план. В своя структурен срез образованието се разглежда като триединен процес, включващ усвояване на опит, възпитание на поведенчески качества, а също физическо и умствено развитие.

Тази теза потвърждава нашата идея за предаване на социален опит през призмата на българските празнични традиции, обичаи и ритуали, както и чрез традиционни за българската нация занаяти, като най-подходяща и достъпна форма за детето от предучилищна възраст. Появата на празниците в човешкия живот, в исторически план, не е случайна. От една страна те са израз на стремежа на хората в живота им да присъства нещо извън рамките на ежедневното, като ги свързва с по-възвишени очаквания и желания; а от друга -  чрез тях се създава паметта на поколенията - културна, национална, семейна. Всички участници стават съпричастни към празничните традиции, обичаи и ритуали, чрез които се съпреживяват събития от миналото, продължаващи да живеят в настоящето, предаващи се към бъдещето.

Тъй като целият екип на ИДГ „Гергана“ е ангажиран с личностното развитие на децата, а нашите ценности и убеждения подчертават положителните взаимоотношения и се стремят да развиват всички важни умения, необходими за ученето през целия живот, педагогическото ни вдъхновение бе силно окрилено от дидактическата теория за функционалния материализъм и от холистичния подход в образованието. Всички предложени теми в образователното съдържание са разработени, съобразно принципите за цялостност, системност и комплексност, подчинени на системообразуващите понятия в образователния процес, а именно: целта на педагогическото взаимодействие, дейността на педагога, дейността на децата и резултатът. Негови вариативни компоненти са: образователното съдържание, методите, средствата и организационните форми на педагогическото взаимодействие.

Екипът на ИДГ „Гергана“ включва педагози с дългогодишна практика, както и млади специалисти, но за всички е валидно твърдението, че в реалната педагогическа действителност образователният процес има цикличен характер, на което също е обърнато специално внимание при разработването на авторската програмна система. Според нас понятието "цикъл на образователния процес" е по-широко от понятията "звена, етапи или фази". То най-адекватно отразява диалектическото взаимодействие между преподаването и ученето. Основните показатели на всеки отделен цикъл - цел, средства за постигането й и получен резултат, подчинихме на разграничените от авторите на „Педагогика“ (под ред. на П.И. Пидкасисти, М., 1998) четири цикъла на образователния процес:

v  Начален цикъл. Основното негово съдържание е овладяването от децата на общата схема на образователното съдържание и методите за неговото приложение. Този цикъл включва три основни етапа:

-          подготовка на  се за възприемане на ново образователно съдържание;

-          изложение и възприемане на новия фрагмент на образователното съдържание;

-          контрол и самоконтрол на успешността на възприемането и разбирането, а също и първично затвърдяване на възприетото.

v  Втори цикъл. Основната негова цел е конкретизацията и разширеното възпроизвеждане на възприетата информация, овладяването на методите за нейното приложение на вътрешнопредметно равнище. Този цикъл включва следните етапи:

-          възпроизвеждане на общата схема и на методите за приложение на занията;

-          прилагане на знанията на вътрешнопредметно равнище и формиране на адекватни навици и умения;

-          анализ на по-рано неосъзнатите свойства на получените знания (кумулация и разширено възпроизвеждане на изученото).

v  Трети цикъл. Основното негово съдържание е систематизацията и обобщаването на понятията, генерализацията на уменията, приложението на изученото в жизнената практика, в нестандартни ситуации.

v  Заключителен цикъл. На него се проверяват резултатите от предшестващите цикли чрез контрол и самоконтрол на успешността на образователната практика.

Циклите на образователния процес са своеобразна спирала, във всяка навивка на която се отразяват всички негови страни: целта – педагогическото взаимодействие (средства, методи похвати) – възприемането – резултатът.

СИЛНИ СТРАНИ

ü  План за квалификационна дейност на екипа, включително вътрешноинституционална, регионална, областта и национална.

ü  Дейности по регионални, областни, национални и европейски проекти, включително Еразъм + и И туининг:

·         вътрешен проект „Познай кой ще дойде преди закуска“ – група „Дъга“ (2018-2021 г.)

·         проект „Магията на науката е във въображението“, съфинансиран от Програма „Еразъм +“ (2020 г.);

·         проект АРТ-КЛУБ „СЛЪНЧЕВИ ЧУДЕСА“ по НП „Успяваме заедно“, Модул 2: „Иновативна детска градина” (2021 г.);

·         eTwinning проект „Светът е красив с нас и нашите житейски ценности“ – група „Мечо Пух“ (2022 г.);

·         проект „Магията на науката е във въображението“, съфинансиран от Програма „Еразъм +“ (2023 г.);

·         вътрешен проект „Учим, играем и празнуваме“ за интегриране на образователното съдържание чрез проектно-базирано обучение (2023 г.);

·         проект по НП „Осигуряване на съвременна образователна среда“, Модул „Площадки за обучение по безопасност на движението по пътищата“ (2024 г.);

·         проект  „Живот, здраве и ценности чрез българските традиции“ по НП „Хубаво е в детската градина“ (2024 г.);

·         Ежегодни проекти „Забавно и лесно с  английски език  в детската градина“ и „Приказка за следобеден сън“;

ü  Много добра материално-техническа база, включваща съвременни средства в сферата ИКТ във всички групи.

ü  Утвърдена организация на педагогическо взаимодействие, съобразена със спецификата на детската група.

ü  Гъвкав дневен режим, осигуряващ равностойност на трите основни дейности: игра – образователен процес – труд.

ü  Целият екип, включващ педагози и помощник-възпитатели, работи по авторска програмна система с концептуална рамка, ориентирана към личностното развитие на децата.

ü  Добър избор на технология и стратегии за осъществяване на педагогическо взаимодействие, гарантиращо постигането на обща готовност у децата, постъпващи в първи клас.  

ü  Детето е поставено в центъра на образователния процес и подходите към него са: личностен, индивидуален, комплексен, ситуационен, интегрален.

ü  При субект – субектното взаимодействие, учителите и помощник-възпитателите са партньори на децата в основните и допълнителни форми на педагогическо взаимодействие.

ü  Сформираните работни екипи функционират по планове с утвърдени графици и дейности за повишаване качеството на образователния процес.

ü  Допълнителни дейности, организирани по желание на родителите и съобразно потребностите и интересите на децата: народни танци, английски език, футбол,  с квалифицирани и сертифицирани ръководители.

ü  Ефективна работа с деца със СОП с педагози и психолог на детската градина, съвместно с ресурсен учител и логопед към РЦПППО - Плевен.

ü  План за дейности по БДП във всички възрастови групи, при които водеща е ролята на практическите умения, формиращи се главно чрез подражание, личен опит, целенасочено педагогическо взаимодействие, упражнения и тренировки, съвместни проекти с КАТ – пътна полиция.

ü  Съхраняване на добрите традиции и достойнства на детската градина и развитието й  като гъвкава  и  адаптивна  система.

ü  Дългогодишни традиции в осъществяване на  календарните празници.

ü  Гъвкав и адаптивен план за взаимодействие с родителската общност.

ü  Ефективно взаимодействие с РУО-Плевен, Община Плевен и др. културни и образователни институции.

ü  Екип за обхват и задържане в образователната система на деца в задължителна предучилищна възраст

ЗАТРУДНЕНИЯ

ü  Неглижиране от страна на родителите по отношение значимостта на грижите и образованието в предучилищна и ранна детска възраст.

ВЪТРЕШЕН ПОТЕНЦИАЛ – възможности и перспективи

ü  Стимулиране познавателната активност на всяко дете и позитивно общуване между децата.

ü  Усъвършенстване на умения за общуване с родителите, особено при деца със СОП.

ü  Перманентно надграждане и осъвременяване на професионалните компетентности на целия екип чрез участие в квалификационна и проектна дейност.

ü  Поддържане на висока мотивация у екипа към усъвършенстване и самоусъвършенстване.

2. Анализ на управленската политика на детската градина

2.1. Кадрова политика на образователната институция

Общата численост на екипа в ИДГ „Гергана“ е 25 , от които педагогически специалисти 10 (табл. 2) и непедагогически 14 (табл.3)

Табл.2 Численост и квалификация на педагогическия екип в ИДГ „Гергана“

Длъжност

Брой

ОКС

ПКС

Бакалавър

Магистър

V

IV

III

II

I

1.

Директор

1

 

1

 

 

1

 

 

2.

Главен учител

1

 

1

 

 

 

1

 

3.

Старши учител

3

 

3

1

 

 

1

 

4.

Учител

4

1

3

2

 

2

1

 

5.

Психолог

1

 

1

 

 

 

 

 

общо

 

10

1

9

3

 

3

3

 

 

 

Табл.3 Численост и квалификация на непедагогическия екип в ИДГ „Гергана“

Длъжност

Брой

Образование/допълнителна квалификация

1.

Главен счетоводител

1

Висше - Магистър

2.

Финансов контрольор

1

Висше - Магистър

3.

Касиер домакин

1

Средно

4.

Помощник-възпитател

5

Средно/ Удостоверение за помощник-възпитатели

5.

Главен готвач

1

Средно

6.

Работник кухня

1

Средно

7.

Работник поддръжка

1

Средно

8.

Медицинска сестра кабинет

1

 

9.

Медицинска сестра ясла

2

 

общо

 

14

 

 

СИЛНИ СТРАНИ

ü  Силно мотивиран екип за изграждане и поддържане авторитета на детската градина в синхрон с политиката на институцията.

ü  Наличие на финансови условия за материално стимулиране на екипа, прилагащи нетрадиционни или допълнителни педагогически дейности чрез Национална програма за диференцирано заплащане, делегиран бюджет и Вътрешни правила.

ü  Осигурени здравна профилактика и мониторинг на работното място от лицензирана фирма.

ü  Планиране на квалификационната дейност в съответствие с потребностите на детската градина

ü  Поддържане високо ниво на квалификационни дейности за развитие на творческите и професионални интереси и новаторско отношение на педагогическите специалисти.

ü  Повишаване на професионална квалификационна степен от все по-голям брой педагози.

ü  Изградена функционална система за повишавана компетентностите на непедагогическия екип.

ü  Създадени условия за лична изява и професионална удовлетвореност.

ü  Работа в екип на различни нива и звена от екипа на детската градина.

ü  Участие в национални и европейски програми и проекти.

ЗАТРУДНЕНИЯ

ü  Прекалена административна натовареност на педагогическите специалисти.

ü  Формално общуване с родителите от страна на помощник-възпитателите.

ü  Липса на амбиции за усъвършенстване на помощник- възпитателите чрез участие във вътрешни и външни квалификационни дейности.

ü  Приет и действащ Етичен кодекс на работещите в ДГ „Гергана“.

ВЪТРЕШЕН ПОТЕНЦИАЛ – възможности и перспективи

ü  Поддържане на добър микроклимат.

ü  Много добро професионално взаимодействие и добронамерено отношение към успехите на другите.

ü  Съпричастност и оказване на взаимопомощ при затруднения – професионални и лични.

ü  Достигане на високи нива на рефлексия и резилианс в личен и професионален план.

ü  Ангажирано участие в живота на детската градина на всички членове на екипа.

ü  Популяризиране и обучения за включване на по-голяма част от педагогическите специалисти в проектни дейности.

ü  Споделяне на опит и добри практики, както на вътрешноинституционално ниво, така и на регионално, областно, национално и европейско.

ü  Контрол и обратна връзка след всяка реализирана квалификационна дейност.

ü  Контрол и оценка на резултатите от реализираните квалификационни форми.

2.2. Ефективност на разпределението на персонала

            Кадровата обезпеченост и разпределението на екипите в ДГ „Гергана“ съответстват на всички нормативни изисквания за предучилищно образование, като покриват необходимостта на образователната институция от кадри с конкретни компетентности и образователен ценз. Работата по национални и международни проекти и програми спомага за оптимизиране на кадровия потенциал и подобряване качеството на образователния процес.

3. Здравеопазване

                 Медицинското обслужване на ДГ „Гергана“ се осъществява от медицински сестри, чийто работодател е Кметът на община плевен. Дейностите, които осъществяват, са следните:

-       медицинско обслужване за оказване на първа медицинска помощ на децата и медицинско обслужване до пристигането на специализиран екип на спешна медицинска помощ;

-       превенция на здравето на децата;

-       организиране и провеждане на дейности за предотвратяване на възникването и за ограничаване разпространението на заразни и паразитни заболявания в детското заведение;

-       участие в подготовката, провеждането и контрола на различните форми на отдих, туризъм и спорт за децата;

-       организиране и провеждане на програми за здравно образование на децата, специални програми за правилно хранене и програми за превенция на отклоненията в хранителното поведение;

Контролът върху дейностите се осъществява от РЗИ и от органите на БАБХ .

Санитарно хигиенните условия отговарят на актуалните нормативни изисквания на всички компетентни органи в сферата на здравеопазването. Всички звена от екипа носят отговорност и съблюдават стриктно всички аспекти на грижата в ранна детска възраст, включително и здравната профилактика, които са представени в таблица 4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Табл.4 Отговорности относно здравеопазването в ДГ „Гергана“

Деца

Екип

Родители

1. Стриктно спазване на

изискванията към

медицинските документи при постъпване в детската

градина.

2. Системност и

изчерпателност при водене на индивидуалните медицински документи на децата.

3. Профилактични прегледи и всекидневен сутрешен филтър.

4. Редовно снемане на антропометрични данни на децата и информиране на родителите за тях.

5. Осъществяване на задачите по закаляването – Използване на всички възможности за подобряване всекидневното меню на децата в качествено и количествено отношение.

6. Стриктно спазване изискванията на медицинските органи при епидемия, пандемия и карантина.

7. Осигуряване на индивидуален контрол върху деца с особени здравни проблеми – хронични, диспансеризация и други.

1. Спазване на медицинските изисквания към здравните документи на новопостъпилите служители и актуализиране редовно същите на работещите.

2. Контрол на дейностите на учители и помощно-обслужващ персонал в решаване на здравни проблеми на децата.

3. Грижа за здравословното състояние на служителите с цел добрата им работоспособност и опазване здравето на децата, включително и профилактични прегледи.

4. Контрол на доставените продукти и приготвената храна със системата за управление на безопасността на храните или системата за Анализ на опасностите и критични контролни точки – HACCP. 5. Системен и строг контрол върху хигиената в детското заведение с приоритет на групите и кухнята.

1. Съвети и изисквания, относно здравословното състояние на децата, личната им хигиена и здравословен комфорт.

2. Информация за менюто на децата, изнесено на определено за целта място. 3. Своевременно свеждане до знанието на родителите на резултатите от прегледи, изследвания и други медицински мероприятия. 4. Осигуряване на образователна информация по актуални здравни проблеми: дипляни, табла, постери и др.

 

СИЛНИ СТРАНИ

ü  Компетентен и добре подготвен екип.

ü  Добре оборудван медицински кабинет.

ü  Мониторинг и контрол върху здравословното състояние на децата и спазването на здравно-хигиенните норми и изисквания.

ü  Пълноценно се използва дневният режим като профилактично средство за психическо и физическо здраве.

ü  Акцентира се върху овладяване на знания и умения за здравословен начин на живот рационално хранене.

ЗАТРУДНЕНИЯ

ü  Липса на своевременна информация от органите на РЗИ.

ü  Безотговорно отношение от страна на личните лекари към здравословното състояние на децата при наличие на вирусни или бактериални инфекции.

ВЪТРЕШЕН ПОТЕНЦИАЛ – възможности и перспективи

ü  Изграждане навици за безопасно движение и култура на поведение на улицата; действие при бедствия, аварии, катастрофи и пожари.

ü  Насищане на дневния режима с активна двигателна дейност.   

ü  Работа по здравни проекти и закалителни процедури.

4. Хранене

Храната в ДГ „Гергана“ се приготвя в собствена кухня, според изискванията на Закона за храните, Закона за здравето, Наредба №5/25.05.2006 г. за хигиена на храните, Наредба №9/ 21.03.2005 г. за условията и реда на създаване и поддържане на публичен регистър на обектите с обществено предназначение, съхраняване и използване на особено бързо развалящи се продукти, Наредба №6/ 10.08.2011 г. на МЗ за здравословно хранене на децата на възраст от 10 месеца до 7 години в детски заведения, Наредба №9/ 16.09.2011 г. на МЗХ за специфични изисквания към безопасността и качеството на храните, предлагани в детските заведения и училищата.

Доставката на продуктите е на база сключени договори от Община Плевен с фирми - доставчици по закона за обществена поръчка с предмет „доставка на хранителни продукти“.

Менюто се изработва от комисия в състав: медицински специалист, домакин и готвач и се утвърждава от директора. То се предоставя на вниманието на родителите за текущата седмица. Менюто е задължително за изпълнение. Подмяна се допуска само след съгласуване с директора. Родители, педагози, помощник-възпитатели  и медицинска сестра заедно работят за създаване на нужните навици и умения у децата. Има специално създадена система за хранене на деца с алергии. Децата се хранят четири пъти дневно. Според възрастта се спазват и изискванията за самообслужване. Продуктовият набор отговаря на изискванията на РЗИ.

СИЛНИ СТРАНИ

ü  По време на хранене се ползват без спестяване необходимите съдове и прибори, като според възрастта на децата те се  включват при сервиране, отсервиране, почистване след хранене и др.

ü  Отговорност за предлаганото количество от кухнята носи готвачът, а качеството се контролира от директора и медицинската сестра.

ü  Разработена е и се прилага HAССP система с ”Анализ за контрол на критичните точки”, по която се водят редовно записи.

ЗАТРУДНЕНИЯ

ü  Нелоялност на фирмите доставчици по отношение на точност на доставките и качество на предлаганите стоки.

ВЪТРЕШЕН ПОТЕНЦИАЛ – възможности и перспективи

ü Поддържане високо ниво на отговорност от страна на целия екип и всички звена при доставка, приготвяне и сервиране на храната.

 5. Материална база и техническа осигуреност

            Сградата на детската градина може условно да се раздели на три корпуса, два от които са двуетажни с отделен вход за всеки от тях. Свързани са помежду си от едноетажна сграда, в която се помещава администрацията. В единият двуетажен корпус е разположена една група за деца от ранна детска възраст - яслена група, Арт-клуб „Слънчеви чудеса“ и кабинет на Психолога. В другата двуетажна част – четири групи за деца от 3 до 7- години.

            Дворът има затревена и залесена с част с иглолистни и широколистни дървета, декоративни храсти. Обособени са площадки за игра и пясъчници за всички групи.

Материално-техническата база се поддържа и обогатява с общински средства, проектни дейности и дарения. Помещенията за всички детски групи са оборудвани съгласно Наредба №24/10.09.2020 г. за физическата среда и информационното и библиотечното осигуряване на детските градини, училищата и центровете за подкрепа за личностно развитие, изд. от министъра на образованието и науката и министъра на здравеопазването (обн., ДВ, бр. 84 от 29.09.2020 г.)

СИЛНИ СТРАНИ

ü  Цялостно реновиране и осъвременяване на сградния фонд и интериора на детската градина.

ü  Всички педагози разполагат със съвременни образователни средства, включително мултимедия, интерактивна дъска, лаптоп, многофункционални устройства, интернет достъп, достъп до образователни платформи и др.

ü  Екипите на всяка група използват всяка възможност за дообогатяване на дидактичната база, включително с авторски разработки.

ü  Актуализирана образователна среда, благодарение и на успешно реализирани национални проекти.

ü  Функционална площадка по БДП.

ü  Арт-клуб „Слънчеви чудеса“ със седем творилници: „Слънчева лаборатория“, „Слънчев театър“, „Слънчев град - Леголандия“, „Слънчева кухня“, „Слънчева градинка“, „Сръчковци“, „Звуци и мелодии“

ü  Кабинет за Психолог, Логопед и Ресурсен учител.

ü  Множество костюми включително народни носии и декори

ЗАТРУДНЕНИЯ

ü  Липса на достатъчно средства за облагородяване на дворното пространство и подмяна на наличните съоръжения.

ü  Липса на функционален физкултурен салон.

ü  Липса на площадка за футбол

            ВЪТРЕШЕН ПОТЕНЦИАЛ – възможности и перспективи

ü  Участие в национални и международни проекти и програми, за подобряване условията в дворното пространство.

ü  Мотивиране на родителската общност за принос чрез доброволен труд в мероприятия за подобряване условията в дворното пространство.

ü  Участие в национални и европейски проекти, фондове и програми за благоустройство.

ü  Активиране на Обществения съвет.

6. Финансиране

ИДГ „Гергана“ е на делегиран бюджет в част „държавни дейности“, сформиран от основни и допълнителни компоненти на база брой деца по НЕИСПУО, което дава възможност за прозрачно и ефективно финансово управление.

Утвърден е план за финансово управление и контрол, интегриран в дейността на образователната институция и включващ политики, процедури и правила, въведени от ръководството на детската градина, с предприети действия за развитие и подобряване на

елементите на плана за финансово управление и контрол:

-          контролна среда;

-          управление на риска;

-          контролни дейности;

-          информация и комуникация;

-          мониторинг.

1,2% от годишните средства за работна заплата на педагогическите специалисти се предвиждат ежегодно за поддържаща и надграждаща квалификационна дейност чрез работещи правила за квалификационна дейност на екипа и механизъм за финансова подкрепа.

СИЛНИ СТРАНИ

ü  Основното осигуряване на дейността на ИДГ „Гергана“ се извършва чрез системата на делегирани бюджет.

ü  Функциониращ механизъм за финансово управление и контрол.

ü  Коректно и редовно обезпечаване на средствата за трудови възнаграждения, осигурителни вноски, работно облекло и СБКО.

ü  Въведена е система за контрол и отчетност на постъпилите и изразходваните средства (СФУК)

ü  Въведена електронна система за финансово управление и контрол.

ü  Функционираща и действаща комисия по отчет и контрол на даренията

ü  Осигуряване на допълнителни средства за финансиране чрез проектни дейности.

ü  Много добра финансова дисциплина.

ЗАТРУДНЕНИЯ

ü  Слаба активност и незаинтересованост на родителите за участие в благоустройството и обогатяването на материалната база.

            ВЪТРЕШЕН ПОТЕНЦИАЛ – възможности и перспективи

ü  Осигуряване на допълнително материално стимулиране на екипа, съобразно приети вътрешни правила за организиране на работната заплата.

ü  Ангажиране на родителите за участие със собствен труд и принос за обновяване на МТБ.

ü  Оптимизиране на проектните дейности, приходи от базари и дарения.

7. Изводи

          Всички изброени фактори на вътрешната среда благоприятстват разгръщане потенциала на ДГ „Гергана“ за осигуряване на педагогическо взаимодействие, отговарящо на актуалните изисквания и очаквания на обществото към образованието и грижите в ранна детска възраст.

ІІІ. АНАЛИЗ И ОЦЕНКА НА ФАКТОРИТЕ НА ВЪНШНАТА СРЕДА

1. Социално-икономически анализ

През последните години се положиха значителни усилия от държавата и общината за разширяване обхвата на децата в детските градини. Изграждането на хармонична и разнообразна образователна среда за осигуряване на равнопоставеност и достъп до качествено образование е основен приоритет. Осъществен е интензивен процес на интегрирано обучение на децата със специални образователни потребности (СОП).

Обществените очаквания за качествено образование обикновено се свързват с

разбирането за устойчива образователна система, която осигурява знанията, необходими за пълноценното интегриране на детето, бъдещият млад човек в обществото. Интелигентният и приобщаващ растеж зависи от действията, предприемани в рамките на системата за учене през целия живот, насочени към развиване на ключови компетентности и постигане на определено качество на резултатите от обучението и възпитанието в съответствие с потребностите на всички деца. Това разбиране предопределя една по-съвременна концепция за съдържанието на предучилищното образование. Има нови ориентири за подобряване на качеството на образование, чрез използване на иновативни методи, технологии и извеждане на съвременни ключови компетентности, които да подготвят човека за справянето му в конкурентната среда още от ранна детска възраст.

2. Маркетингова политика на детската градина

          ИДГ „Гергана“ функционира в сложна и динамична среда, която трябва непрекъснато да се наблюдава и анализира, за да може своевременно се констатират промените и да се набележат мерки за адаптиране към нея. Това налага перманентното усъвършенстване на образователния продукт, съобразно изискванията на редица компоненти на тази среда.

            Основни принципи на маркетинга в детската градина са:

Ø  Принципи на единство. Този принцип изисква в обменния процес между родители, педагози, непедагогически персонал и общественост да се постигне и поддържа съответствие между индивидуалната и обществена полезност на детската градина като образователна институция.

Ø Принцип на конкурентност. Този принцип е насочен към осигуряване на трайно и достойно място на ИДГ „Гергана“ на образователния пазар.

Ø Принцип на обновяване на образователния продукт. Изисква изучаване на състоянието и тенденциите на изменение на образователния продукт в съответствие с търсенето.

Ø Принцип на значимост. Изисква определянето и зачитането значимостта на всяка дейност в детската градина.

Ø  Принцип на комуникативно взаимодействие. Изисква поддържането на ефективни връзки и взаимодействия на образователната институция с родители, обществени институции, училище и др. Спомага за осигуряване на необходимата информация за това къде, какво, как, за кого е предназначен образователния продукт на детската градина, както и качеството на предлаганият продукт (новости в образователните програми, иновационни технологии и др.).

Място на маркетинга в управлението на детската градина.

      Прилагането на маркетинговата концепция в управлението на детската градина трябва да се възприема преди всичко като ориентация към родители, учители, непедагогически персонал и общественост за дейността на детското заведение, което води до качествени промени в дейността и управлението.

Тази промяна се изразява в :

-          Надграждаща промяна на целите. Непрекъснато усъвършенстване дейностите по пълноценното развитие на детето.

-          Надграждаща промяна в поведението на общността на детската градина. За да работи качествено маркетинговата стратегия се изисква пълното й възприемане от целия колектив, непрекъснато насочване на неговите усилия в услуга на детето.

-         Надграждаща промяна в дейностите. Насочване на всички дейности на детската градина към най-доброто удовлетворяване на образователните и други потребности в хармония с дългосрочно постигане целите на институцията.   

3. Партньорства и взаимодействия на детската градина със семейството и останалите представители на социалната среда

          Детската градина е първата образователна институция, с която родителите влизат в контакт и където започва педагогическо образование в релацията детска градина-дете-родител. Детската градина заема важна част от живота на детето през първите най-важни седем години, когато се развиват основните човешки дейности – игра, познание и предметно-практическа дейност. Чрез  възпитание и обучение, развива усвояване на знания, умения и навици, социални способности за общуване и комуникация, социално ориентирано поведение в природата и обществото, създава представи за заобикалящата действителност, развива креативни способности и самостоятелност на личността, когнитивна и психомоторна компетентност, възпитава нравствени норми, правила и идеали.

            Чрез различните форми на сътрудничеството и взаимодействието, между учителите и  родителите в детската градина се създават условия, за възпитание, социализация, отглеждане, обучение, на децата, както и за формиране на положително отношение към детската градина. Най-значими за неговото възпитание и развитие са взаимоотношенията с родителите и учителите. В този смисъл триадата „дете – родител – учител” е в основата на многопосочните социално-педагогически взаимодействия, даващи възможност на детето да има активна субектна позиция. От друга страна, връзката между родители и учители е съществено условие за успешната адаптация на детето в социалната среда. Детето усвоява нормите на социално поведение както в резултат на социално-педагогическото взаимодействие с учителите и в детската група, така и при взаимодействието с родителите и останалите членове на семейството. Eто защо сътрудничеството между родители и учители се разглежда като важен аспект на добрата педагогическа практика. Детската градина представлява първото външно звено от постепенно разширяващата се мрежа на социални взаимоотношения.

            В днешното общество  връзката „семейство – детска градина“ е неизбежна и необходима.  Семейството е в позицията на константа в самото педагогическо взаимодействие и затова трябва да бъде разгледана динамиката и сложността на пораждащите се от това отношения. Те трябва да са насочени към  развитието на детето и така да бъдат синхронизирани към неговото благополучие. Основните принципи са на изграждане на доверие, на взаимно зачитане на двете страни, на координиране на усилията.

СИЛНИ СТРАНИ

ü  Авторски модел за работа със семействата и децата в периода на адаптация от семейна среда към детска градина.

ü  Авторска програмна система с активно участие на родители във всички режимни моменти.

ü  Перманентен контакт при прием и издаване на децата

ü  Приемни часове на директор, педагози и психолог за индивидуални срещи с родители, заложени в Правилника за дейността на детската градина, оповестени на родителска среща и поставени на видно място в образователната институция.

ЗАТРУДНЕНИЯ

ü  Проблеми, свързани със семейното възпитание, времето, което родителите отделят  за своите деца, интереса и ангажираността, които проявяват към образователната дейност на децата.

ü  Проблеми, свързани с нравственото формиране на личността – ценностни ориентации, уважение към личността (независимо от възрастта, статуса и различията), агресията, спазване на установени правила (дисциплина).

ü  Проблеми, свързани с отношението към ученето (основно мотивацията за учене) и концентрация на вниманието по време на образователния процес.

ü  Различия в многообразието и характеристиките на съвременните семейства, водещи до натрупването на проблеми във взаимодействието:

-          По отношение на членовете: Голяма част от родителите не живеят заедно; други живеят с партньори, които не са биологични родители на децата; трети са оставили децата си при техните баби и дядовци; някои деца се отглеждат в традиционни български семейства; често се срещат и семейства с голям брой деца и нисък социален статус.

-          Социално-икономическата нестабилност поражда несигурност и неспокойство у родителите. Често това води до пречка във взаимоотношенията вътре в семейството и извън него.

-          Ангажираността на майката с трудови задължения ограничава времето и възможностите ѝ за по-пълноценен контакт с децата и останалите членове от семейството.

-          Деца, чиито родители работят и живеят в чужбина и други членове на семейството заместват майката и/или бащата. Необходимо е взаимодействието  да е насочено именно кум тези „заместници“.

-          Партньорството с родителите на деца със СОП. В този случай задължително комуникацията трябва да е двупосочна, винаги основана на взаимно зачитане и доверие.

-          Необходимост от педагогическо образование на родителите. Те се доверяват повече на интернет форуми и информация, на чутото от роднини и приятели.

ü  Прекалена загриженост на родителите.

ü  Липса на доверие и при двете страни.

ü  Недостатъчна активност от страна на учителите за целенасочено общуване с всички семейства.

            ВЪТРЕШЕН ПОТЕНЦИАЛ – възможности и перспективи

ü  Запознаване на родителите с особеностите на възрастовото и индивидуалното развитие на децата, техните потребности и интереси.

ü  Запознаване на родителите с възможностите за стимулиране развитието на детските способности.

ü  Ориентация на родителите към избор на подходящ стил на възпитание на собственото дете.

ü  Предлагане на идеи за игри и дейности в семейни условия, осмислящи живота на детето и стимулиращи творческата му активност.

ü  Конкретни указания и предложения за ефективност на подготовката за училище в семейството.

ü Разгръщане на ефективни форми на взаимодействие за провокиране на родителската компетентност и съпричастност към процесите и дейностите в детската градина, с акцент върху сътрудничеството и взаимното доверие.

4. Авторитет на ИДГ „Гергана“ сред обществеността

            В резултат на умелото менажиране и прилагането на иновативни управленски политики, в последното почти десетилетие, усилията на целия екип бяха насочени към издигане авторитета на ДГ „Гергана“ както на местно, така и на регионално, областно и европейско ниво, за което спомогна и високата професионална подготовка и придобития опит на педагогическите специалисти. В следствие на което, днес ДГ „Гергана“ добави към официалното си наименование определението „иновативна“, чрез популяризиране на собствени добри педагогически практики, домакинство и логистика на професионални работни срещи и педагогически форуми, участие в областни и национални конференции и конкурси.

            От ключово значение е подходящата PR и маркетингова стратегия, която се изразява в планиране, изпълнение и оценка на програми, целящи да подобрят или поддържат добрата репутация на ИДГ „Гергана“, чрез ефективна комуникация с обществеността. Пиарът включва разнообразни дейности, като медийни изяви, организиране на събития, социални медии, връзки с обществеността и т. н. Целта на пиара е да се създаде и поддържа положителна обществен имидж.

            Изграденият имидж е своеобразно мерило за степента на развитие на детската градина и оценка за перспективността на резултатите, за зрелостта и професионализма на целия колектив. Благоприятният имидж на ИДГ „Гергана” трябва да бъде:

Ø  Адекватен - съответстващ на реално съществуващия образ и специфика на детската градина.

Ø  Оригинален – отличаващ ИДГ „Гергана“ от всички други детски градини, с разпознаваем и уникален облик.

Ø  Пластичен – основаващ се на висока адаптивност и резилианс.

      Създаването и запазването на образователния имидж на съвременната детска градина е целенасочен и добре обмислен стратегически процес. Информационното обезпечаване на управлението, презентирането на процесите и дейностите са задължителни за успешното функциониране на детската градина.

      Основни средства при запазване и надграждане на имиджа са :

Ø  Високи цели и реалистична самооценка.

Ø  Ясно съзнание за постигнатото качество на педагогическо взаимодействие, което трябва да се сподели.

Ø  Формирана идентичност - детската градина, която трябва да бъде забелязана и призната в обществото.

      Допълнителни средства:

·         Стил - единство на комуникация, поведение, екстериор и интериор.

·         Дизайн - визуално-комуникативни средства: лого, символи, работно облекло.

·         Собствена творческа дейност и продукция: флаери, дипляни, електронни ресурси.

·         Ритуализиране – изграждане и поддържане на система от дейности, съдържащи информация за най-важните български ценности и тяхната йерархия.

·         Информационно-управленски средства - популяризиране на информация относно ежедневни и/или специални събития, участия в дейности и др., на различни нива и институции.

·         Комуникация с европейски, национални, регионални и общински институции за сътрудничество при реализиране образователната политика на детската градина.

·         Обновяване и регулярно актуализиране на сайта на детската градина.

СИЛНИ СТРАНИ

ü  Много добра вътрешна комуникация, която обуславя добра регулация и контрол на цялостната дейност на детската градина.

ü  Ефективна ангажираност на екипа в реализацията на управленската политика,

ü  Перманентно инвестиране в квалификацията на екипа.

ü  Активен диалог със служителите от всички звена.

ü  Ефикасни управленски похвати за провокиране нестандартни идеи, иновативно и позитивно мислене.

ü   Добро ниво на външна комуникация между детската градина и различни обществени групи. Най-популярни средства за нейното осъществяване са:

·         Връзки с обществеността (Public relations)

·         Реклама - това е външна комуникация при която съобщенията се разпространяват до обществеността чрез медия (телевизия, радио, уеб сайт, печат, социална мрежа)

·         Уеб страница

·         Фейсбук профил

·         Ежедневна комуникация с родители, партньорски и др. организации

·         Индивидуална и целенасочена комуникация във връзка с конкретен случай.

ü  Усъвършенстване комуникационните умения на екипа, като: изслушване, емоционална интелигентност, спазване на етика и протокол при общуване.

ü  Резултатите от постиженията на деца и учители стават достояние на обществеността чрез официален сайт на детската градина и медийни канали.

ü  ИДГ „Гергана“ работи по авторска програмна система с ангажирано участие на родителската общност.

            ЗАТРУДНЕНИЯ

ü  Недооценяване от страна на родителската общност значимостта на детската градина в ролята й на образователна институция.

ü  Несъответствие между изисквания и отзивчивост от страна на родителите по отношение грижите в ранна детска възраст.

            ВЪТРЕШЕН ПОТЕНЦИАЛ – възможности и перспективи

ü  Корпоративна идентичност – сборът от елементи, чрез които ИДГ „Гергана“ постига разграничаване спрямо другите детски градини.

ü  Визуална идентичност - средствата, чрез които ИДГ „Гергана“ може да бъде разпозната и могат да бъдат ефективно контролирани от висшия мениджмънт.

ü  Популяризиране на добър педагогически опит.

ü  Прилагане на иновативни и по-ефективни форми за работа и взаимодействие с родителите с цел приобщаването им към живота в детската градина.

ü   

ü  Поддържане и обогатяване уеб сайта с актуална информация за живота в детската градина.

ü  Утвърждаване на създадената система за обмен на информация със семейството, детската ясла и училището.

5. Изводи

            Външната среда оказва неблагоприятно въздействие върху развитието на българското образование. Най-силно изразени негативни фактори са икономическата и социалната среда, които имат определящо значение. Прогнозите за тяхното развитие и влияние са противоречиви. От една страна, като член на Европейския съюз, България ще преследва целите на догонване и изравняване със стандартите на икономическо и социално развитие на останалите страни членки. От друга – нарастват опасенията за рецесия в Евросъюза поради влиянието на световната финансова криза. При тази неопределеност е трудно да се предвиди тенденцията в развитието на тези два фактора. Може обаче да приемем на база сегашното им състояние, че те ще запазят негативното си въздействие върху образователната система.

 

IV. СТРАТЕГИЯ ЗА РАЗВИТИЕ НА ДЕТСКАТА  ГРАДИНА

1. Мисия 

            Мисията на ИДГ „Гергана“ не може да бъде ограничена в едно изречение, тъй като не може да се представи еднозначно многослойното хармонично развитие на детската личност. Основните акценти са:

Ø  Образование и грижа в ранна детска възраст, съобразени с възрастовите и индивидуални особености на своите възпитаници, осигуряващи физическото, психическото и емоционалното им здраве.

Ø  Образование и грижа в ранна детска възраст, чрез овладяване на система от знания, умения, отношения и ценности, гарантиращи успешно преминаване към училищен етап и предпоставка за израстването на емоционално-интелигентни, компетентни, горди със своята национална идентичност граждани.

Ø  Образование и грижа в ранна детска възраст, съпоставими с националните и европейски измерения.

Ø  Изграждане на адекватна среда за пълноценна социализация и реализация потенциала на всяко дете, чрез професионално сътворяване на педагогически целесъобразно пространство за игра, познание, общуване и творчество, чрез желани и значими за децата и техните родители форми за индивидуален прогрес и културен просперитет в обществото.

2. Визия

          Утвърждаване съвременния облик на ДГ „Гергана“, като образователна институция, разпознаваема на местно и национално ниво, благодарение на:

ü  Иновативна авторска програмна система, ориентирана към съхраняване на  българските националните ценности и традиции с инструментариума на актуални образователни технологии

ü  Активно участие на родителската общност във всички дейности на детската градина

ü  Осъществяване на инициативи, подпомагащи професионалната компетентност и кариерно развитие на екипа на детската градина

ü  Менажиране на професионална среда за развитие на педагози-новатори

Акцентирайки върху специфичната индивидуалност на всяко дете, основна линия във визията за развитие на ДГ „Гергана“ е да допринесе за подобряване качеството на образованието и грижите в ранна детска възраст, чрез устойчиви модели за динамично усъвършенстване и развитие, за поддържане на европейско лице и значимост.

3. Ценности на институцията

ü  Детето и детството.

ü  Образователна подкрепа за деца и родители.

ü  Можещ, знаещ, квалифициран и учещ се екип.

ü  Доверие и взаимно уважение между всички участници в образователния процес.

ü  Равен старт за всички деца, независимо от различията им.

4. Цели на Стратегията

v ГЛОБАЛНА ЦЕЛ

Високо качество на предоставяното образование и грижи в ранна детска възраст.

v ОЧАКВАНИ РЕЗУЛТАТИ И ИНДИКАТОРИ НА ИЗПЪЛНЕНИЕТО

4.1. Поддържане на висок професионален имидж на ДГ „Гергана“.

Индикатори:

-       поле за изява на детските компетентности;

-       възможности за популяризиране на детските постижения;

-       обратна връзка от началните училища.

4.2. Поддържане на висока степен на професионална мотивация, реализация и изпълнение от членовете на екипа на детската градина.

Индикатори:

-       кариерно развитие и придобиване на ПКС;

-       участия в квалификационни форми;

-       представяне на добри педагогически практики;

-       иновации и публикации.

4.3. Педагогическо взаимодействие чрез  създаване на  образователна среда и емоционален комфорт за всяко дете.

Индикатори:

-       поддържане и непрекъснато иновативно обогатяване на материалната среда;

-       позитивна и привлекателна образователна среда;

-       осигуряване на разнообразие от желани от децата дейности;

-       свободен избор на дейност и достъп за всяко дете;

-       практическо реализиране на качествен интерактивен процес на педагогическо взаимодействие с децата.

4.4. Развитие и усъвършенстване  на партньорските отношения на детската градина със семейството и обществената среда.

Индикатори:

-       поддържане на системни и работещи взаимодействия;

-       организиране на съвместни дейности;

-       подобряване на образователната среда в детската градина;

-       позитивен имидж.

4.5. Ефективен мониторинг на дейността.

Индикатори:

-       условия за насърчаване на професионалната рефлексия у работещите;

-       резултати от вътрешен и външен контрол;

-       отчетност и  прозрачност на дейността;

-       анализ на изпълнението  и очертаване на перспективи.

4.6. План за иновационни политики и управление на процесите и дейностите на ДГ „Гергана“ за:

-       оптимизиране на средата;

-       насърчаване на успеваемостта;

-       изграждане позитивна общност;

-       ресурсно осигуряване.

5.     Стратегически приоритети

Ø  Утвърждаване на ДГ „Гергана“  като значима институция в сферата на образованието и грижите в ранна детска възраст.

Ø  Осигуряване на стабилност, ред и сигурност за всяко дете.

Ø  Удовлетворяване потребностите на деца със СОП.

Ø  Непрекъснато повишаване качеството на грижите и образованието в ранна детска възраст.

Ø  Патриотично възпитание, формиране на национално самосъзнание и общочовешки ценности.

Ø  Гражданско, здравно, екологично и интеркултурно образование.

Ø  Превенция на риск от ранно отпадане от системата на предучилищното и училищното образование.

Ø  Система за самооценка и оценка на професионалното изпълнение.

Ø  Усъвършенстване системата за квалификация и развитие на кадровия потенциал.

Ø  Взаимодействие и сътрудничество с родители и представителите на външната среда.

Ø  Участие в национални и европейски програми и проекти.

Ø  Имиджова  политика на ДГ – е-политика, работа с медии и други звена, изграждащи имиджа на институцията.

Ø  Оцеляване на детската градина в условия на кризи и извънредни ситуации.

V. ДЕЙНОСТИ ЗА РЕАЛИЗИРАНЕ НА СТРАТЕГИЯТА

v Административно-управленска дейност

ü Търсене на нови контакти с институти, фондации и организации за подпомагане дейността на детската градина.

ü  Поддържане на интернет страница.

ü Участие в проекти и програми (общински, регионални, национални, международни).

ü Популяризиране на постижения на деца и учители:

-      издаване на вестник;

-      създаване на авторска програма;

-      създаване на информационна банка в детското заведение.

ü Стимулиране и мотивиране изяви на деца и учители.

ü Търсене на допълнителни средства за финансиране на дейностите.

 

v Образователно-възпитателна дейност

ü  Разгръщане на авторска програмна система „ЖИВОТ, ЗДРАВЕ И ЦЕННОСТИ ЧРЕЗ БЪЛГАРСКИТЕ ТРАДИЦИИ”.

ü  Използване на съвременни методи и подходи за развитие – автодидактични игри и материали, интерактивни методи, компютърни програми и др.

ü  Използване на индивидуална и групова организация на работа.

ü  Обогатяване системата на диагностиката, като задължителна практика. Създаване на набор от апробирани тестове за всяка група.

ü  Усъвършенстване процесите на планиране, организиране и провеждане на съдържателен педагогически процес.

ü  Въвеждане на нетрадиционни, интерактивни техники за „нестандартните“ деца.

ü  Сформиране на школи по интереси – заплащане от родителите:

-       за децата – рисуване, приложни техники и др.;

-       за родителите – „училище за родители“.

ü  Емоционален комфорт и успешна адаптация на децата. „Вграждане“ на детето чрез социализацията му в общността. Формиране на чувство за приобщеност към социалната среда.

ü  Използване на нови педагогически технологии.

ü  Oказване на необходима и навременна помощ към родителите с цел подобряване на родителския капацитет;

ü  Oказване на подкрепа, популяризиране на различни форми за работа със семействата; включване на децата със СОП в живота на детската градина чрез осигуряването на достъпна архитектурна и подкрепяща среда и обучени и квалифицирани специалисти;

ü  Oптимизиране броя на педагогическите специалисти и помощния персонал, съобразно броя и потребностите на децата;

ü  Oсигуряване на финансови механизми за качествена образователна услуга;

ü  Прилагане на иновационни техники и методи за педагогическо общуване.

 

v Квалификационна дейност

ü  Създаване на информационна банка – библиотечен, мултимедиен фонд, портфолиа по проблемни области.

ü  Осигуряване условия за участие в квалификационни форми на различни равнища.

ü  Обмяна на опит – паралелно, допълващо, циклично – по проблемни области.

ü  Включване на педагозите в курсове за придобиване на по-високи ПКС.

ü  Включване в обучителни програми за работа с мултимедия, чужд език и педагогически иновации.

 

v Социално-битова и финансова дейност

ü  Обогатяване и поддържане на материално-техническата база:

-       осигуряване на образователни компютърни програми и платформи за децата от всички възрастови групи;

-       основно преустройство на дворното пространство;

-       периодично обогатяване на игровата и дидактичната база.

ü  Контрол за правилно разпределение на финансовите средства.

ü  Осигуряване на медицински и здравен мониторинг на персонала.

ü  Организиране на различни „антистрес“ дейности – походи, спорт, културни дейности и др.

 

v Финансово осигуряване изпълнението на стратегията

ü  Финансиране от държавния и общинския бюджет.

ü  Разработване на проекти с външно финансиране.

ü  Привличане на спонсори.

ü  Реализиране на благотворителни кампании.

ü  Собствен доброволен труд на родители и служители на детската градина.

 

v Гъвкавост и вариативност в организацията на материалната среда.

ü  Творческо развитие.

ü  Решаване на проблемите.

ü  Промяна в мотивите и нагласите на целия екип.

ü  Мобилност на мениджърските и управленските функции на директора.

ü  Разширяване на ползотворните контакти на детската градина със социални и обществени фактори.

ü  Kачествено здравно обслужване и здравна информация.

ü  Повишаване здравната и педагогическа култура на родителите.

ü  Изграждане на знания за безопасно поведение и действие при рискови ситуации.

ü  Повишаване на физическата активност чрез  подходящи ежедневни активности, спортни дейности и спортни изяви.

ü  Aдекватни и превантивни мерки при защита правата на децата – защита от насилие, деца в риск, незабавно сигнализиране при забелязване на насилие, забрана за прилагане на всякакви унизителни за детето методи на възпитание в детската градина и семейството – обида, физическо малтретиране, наказания и др.

ü  Oсигуряване на децата правото да изказват мнение, и задължението да зачитат мнението на другия - иновативен подход – създаване на кът за изслушване, споделяне, консултиране.

ü  Подобряване координацията между институциите, отговорни за отглеждането и възпитанието на децата – прилагане на общи политики и практики, по-голямо сътрудничество на всички нива, основано на доверие, взаимопомощ и грижа за всяко дете.

VI. ОЧАКВАНИ РЕЗУЛТАТИ в изпълнение на поставените цели за постигане на желаната визия и изпълнението на мисията на детската градина

Ø  По отношение на средата: гъвкавост и вариативност, актуалност и адекватност.

Ø  По отношение на децата: успешна адаптация  и социализация;  емоционален комфорт; чувство за приобщеност и благополучие.

Ø  По отношение на родителите: приобщаване и педагогизиране на родителската общност.

Ø  По отношение на екипа: професионално развитие; решаване на проблеми; промяна в мотивите и нагласите на педагогическите специалисти; използване на иновативни педагогически технологии; повишена квалификация, кариерно израстване.

Ø  По отношение на управлението: Мобилност на управленските функции на директора, делегиране на отговорности.

Ø  По отношение на външната среда: пълноценна комуникация на детската градина с другите социални и обществени фактори.

VII.МОНИТОРИНГ НА ДЕЙНОСТТА

Управлението на качеството е непрекъснат процес на организационно развитие, основан на анализиране, планиране, изпълнение на дейности, оценяване и внасяне на подобрения  в работата на детската градина. Това е и цикличен процес, който отчита постигнатия напредък, спрямо набелязаните цели, информира родителската общественост относно постигнатите резултати и подпомага усъвършенстването на дейността и вземането на управленски решения.

Директорът осъществява мониторинг, който включва наблюдение, анализ и оценка на напредъка според очакваните резултати и има определени функции, които са взаимосвързани:

ü  Информационна функция – дава възможност да се получи актуална, надеждна, валидна и обективна информация за реалното ниво на осигуреното качество в детските градини и училищата.

ü  Диагностична функция – оценява силните и слабите страни на обекти и процеси, напредъка или отклоненията в развитието им, идентифицира фактори и условия, при които прилаганите политики и взети решения довеждат до подобряването, усъвършенстването и развиването на качеството, очертават се страни от дейността, които подлежат на подобрение.

ü  Аналитична функция – необходима за анализ и прогноза на актуалното състояние и проблеми на качеството на образование и възможностите за развитие и подобрение, за  анализ на постигнатите резултати в съответствие с предварително планираните цели, за установяване на причини, които водят до по-ниски резултати, причините за негативни явления.

ü  Оценъчна функция – оценка на протичащи процеси  и постигнати резултати в сравнение с установените стандарти. Ефективността на аналитичната и оценъчната функции зависи от качеството на информацията, която е събрана, нейната коректност, точност, пълнота, систематизираност.

ü  Сравнителна функция – позволява да се съпоставя получената информация за осигуреното качество на образованието, да се разкриват причинно-следствени връзки, да се идентифицират комплексни причини, които определят получените (както положителни, така и отрицателни резултати) в сравнение с планираното,  ресурсите, условията, инструментите, които влияят на качеството.

ü  Прогностична функция – състои се в обосноваване на предположения относно възможни изменения в състоянието на качеството на образование на обектите и процесите. Свързана е с предвиждане на бъдещото развитие на детската градина на база на събраната и анализирана информация и откроени тенденции и перспективи.

ü  Корекционна функция – предоставя възможност за предприемане на коригиращи действия за преодоляване на диагностицирани проблеми и отклоненията чрез предоставяне на препоръки и мерки.

ü  Подпомагаща функция – изразява се в оказване на подкрепа, помощ и подпомагане за подобряване на качеството на образование и ефективността на функциониране на институцията.

ü  Мотивираща функция – измерването и оценката на качеството на образование  въздействат върху съзнанието и чувствата на. Предоставя възможност за максимално използване на добър опит, за активиране на бъдещи действия към по-добри резултати, както и за избягване на действия, които довеждат до негативни резултати.

Обект и предмет на мониторинг са:

-       Процесът на педагогическо взаимодействие.

-       Непедагогически персонал.

-       Информация и документи.

-       Организация на физическата среда.

-       Финансово състояние.

-       Хранене.

-       Здравеопазване.

VIII.ОТЧЕТНОСТ НА ИЗПЪЛНЕНИЕТО

1.      Отчети за изпълнение на годишните планове на ДГ „Гергана“.

2.      Изпълнение на бюджетните планове за всяка календарна година.

3.      Анализ на контролната дейност на директора.

4.      Обратни връзка – потребители на услугата: родители; начални училища.

5.      Споделяне на добри практики – участие в педагогически форуми и публикации на педагозите.

6.      Резултати от мониторинг и инспектиране на образователната институция.

7.      Анализ на изпълнението на Стратегията и насоки за бъдещо развитие.

IX. ЗАКЛЮЧЕНИЕ

Стратегията на ИДГ „Гергана“ е единен документ, регламентиращ и определящ образователните политики за развитие на детската градина. В нея се предвиждат задачите за постигане на стратегическите и специфичните за институцията цели, като дейностите се планират за пет-годишен период от време и се отчитат в края на всяка учебна година. Този документ е гаранция за ефективно планиране и отчитане на резултатите от конкретните дейности, разпределени в приоритетни области, регламентирани в ЗПУО и фиксирани в оперативните цели. Одобряването на стратегията, нейните актуализации и отчети са в правомощията и се извършват от Педагогическия съвет на детската градина.

X. ПРИЛОЖЕНИЯ:

1.      План за действие и финансиране.

2.      Авторска програмна система с приложено тематично разпределение по образователно направление Околен свят.

 

 

Директор:……………………..

          /Таня Каменова/

 

Стратегията за развитие на ДГ „Гергана“ се актуализира в следните случаи:

·         началото на  учебна година – като етап от реализирането на стратегията, след анализ на постигнатото до момента и при необходимост от промяна;

·         в случай на промяна в организацията на дейността на детската градина;

·         при промяна на нормативната база в образованието, отнасяща се до предучилищното образование.

Всеки отделен времеви етап за постигането на стратегията се детайлизира чрез годишен план за дейността на детската градина и в съответствие с плана за изпълнение и финансовия план.